1er Concurs de vídeos d’animació de Matemàtiques

Fig1. Vídeo del logo del Numerical Factory fet amb la llibreria manim

Des del projecte Numerical Factory impulsem la primera edició del concurs de vídeos educatius sobre temes de matemàtiques a nivell universitari. La participació està oberta a estudiants i professorat universitari dels Països Catalans, així com al professorat de secundària que hi vulgui participar.

Cal que els vídeos siguin vídeos d’animació i no es consideraran aquells que s’obtinguin únicament filmant una explicació a la pissarra o escriure a mà en una tableta. El referent principal podria ser 3Blue1Brown (de Grant Sanderson) i també alguns altres com ara Think Twice o Mathologer.

Respecte a les característiques:

• Els vídeos d’aquesta competició hauran de tenir una llargada màxima de 4 minuts.
  • L’àudio dels vídeos ha de ser en català.
  • El format de vídeo no és únic, però millor si és mp4. Es poden lliurar dues versions amb resolucions Full 1080p HD (obligatòria) i 480p HD (opcional).
  • El lliurament dels treballs es farà a través d’un formulari que publicarem aviat on es consignaran les dades: autor(es/s), títol, lloc de treball o estudis cursats actualment (grau i centre), enllaç als videos, etc.
  • Per qualsevol dubte, contacteu amb el coordinador del concurs, Toni Susín al correu numerical.factory (at) correu.iec.cat.
  • El premi està obert des del 13 de juliol del 2022 fins al 25 de novembre de 2022.

El tema és lliure i pot correspondre a assignatures de primer o segon curs d’un grau universitari tipus: Càlcul, Àlgebra Lineal, Geometria, Càlcul Vectorial, Equacions Diferencials, Mètodes Numèrics, Estadística, etc.

La propietat intelectual dels vídeos és dels autors, però la participació en el concurs permet als organitzadors publicar-los, total o parcialment, en els canals de comunicació que estimin convenients (mantenint-ne l’autoria).

Per facilitar la confecció dels vídeos suggerim utilitzar:

•  La llibreria manim en Python, implementada inicialment per Grant Sanderson i ara mantinguda per una comunitat de desenvolupadors.
  • La llibreria animat en Matlab, implementada per Numerical Factory i que es podrà descarregar properament (en fase beta) de la web del projecte. Totes les universitats catalanes tenen llicència de campus de Matlab i pels professors de secundària que participin, Mathworks els hi facilitaria una llicència.
  • Es poden utilitzar altres programaris com Geogebra,  Maple o similars.
  • Qualsevol editor de vídeo per muntar el vídeo final.
Fig2. Vídeo sobre el model Depredador-Presa fet amb la llibreria animat amb Matlab

Premis: Hi ha una categoria general amb tres premis i dues subcategories. Si s’obté un premi de la categoria general, es quedarà exclòs de les subcategories per evitar acumular premis.

La dotació econòmica per aquest any és:

Categoria general:

• Primer premi de 1000€
  • Segon premi de 500€
  • Tercer premi de 300€

Subcategories:

• Premi al millor vídeo d’estudiants dels graus i masters de la FME: 200€ (patrociant per la FME)
  • Premi al millor vídeo d’estudiants dels graus i masters de matemàtiques de la UAB: 200€ (patrocinat pel Dept. de Matemàtiques de la UAB)

Patrocinadors:

Mathworks Inc.